Orientering: Hvor grøn bliver den grønne luftfart? – 20. sep 2022

Fra 2025 skal det være muligt at flyve indenrigs på grønt brændstof. I hvert fald på mindst én rute. Og fra 2030 skal alle indenrigsflyvninger være grønne. Sådan lyder det i et nyt udspil, som regeringen har lagt frem her til eftermiddag. Men det er dyrt at flyve på grønne brændstoffer, og derfor bliver passagererne ifølge forslaget pålagt en ny afgift på flyrejser. Vi ser på den nye grønne luftfart, på flyafgiften til danskerne, og hvad det er for en grøn brændsel, der skal bruges. For er alt grønt brændstof lige grønt?
EU kæmper for at gøre sig fri af naturgas fra Rusland. Det er især svært i Baltikum, der døjer med russiske interesser i energisektoren. Vi ser på de tre baltiske landes meget forskellige tilgang til frigørelse af russisk gas. Men også Rusland er i knibe. For de kæmper for at finde ud af, hvad man så skal stille op med al den gas, man ikke længere sælger til EU. Vi ser nærmere på den komplicerede gassituation.
Forholdene på udrejsecenter Kærshovedgård er længe blevet kritiseret for at kunne skabe et arnested for radikalisering. For et halvt år siden kom PET’s Center for Terroranalyse med en klar advarsel. Og i dag advarer en terrorforsker om, at der efterhånden bor så mange kriminelle udvisningsdømte på centret, at det skaber et forrået miljø for alle beboerne. Vi hører fra to, der bor der, der har oplevet, at miljøet er blevet hårdere de senere år. Borgmesteren i kommunen, hvor udrejsecentret ligger, mener, at de er ladt i stikken, for christiansborgpolitikerne lykkes ikke med deres store planer om et nyt udrejsecenter. Vi spørger to politikere, om de har siddet på hænderne.
Michael S. Lund og Brita Kvist er dagens værter. Tine Linde er redaktør.
www.dr.dk/lyd/p1/orientering